Hoe zet je AI in als B2B-organisatie?

De komst van AI gaat veel veranderen. Deze technologie kan voor verschillende afdelingen binnen jouw B2B-organisatie waarde toevoegen en dit geldt ook voor B2B-marketing. Het integreren van AI- en automatiseringstools kan de efficiëntie en effectiviteit van jouw B2B-marketing verbeteren, maar aan de andere kant brengt het ook risico's met zich mee als je het inzet zonder ervaren marketingspecialisten.

Als B2B-marketingbureau volgen wij de ontwikkelingen uiteraard op de voet. In dit artikel vertellen we je graag meer over de mogelijkheden, risico’s en veranderingen.

AI in B2B-marketing

We richten ons voor het gemak even op de meest bekende AI-tool, ChatGPT. Door verschillende ChatGPT-toepassingen kun je als B2B-bedrijf efficiënter werken, je marketingstrategieën verbeteren en beter inspelen op de behoeften van je doelgroep. Je kunt binnen B2B-marketing bijvoorbeeld denken aan het automatiseren en optimaliseren van contentcreatie, e-mailmarketing, lead nurturing, social media-management, klantenservice, SEO, event-promotie en marktonderzoek.

Contentcreatie

Het onderwerp waar we op dit moment de meeste vragen over krijgen, is contentcreatie. Dit is namelijk één van de meest duidelijke manieren waarop ChatGPT output levert. Onze visie is dat ChatGPT een goede redactieassistent is, maar dat je als “hoofdredacteur” van een organisatie creatieve, verbindende en strategische taken uitvoert, waar AI nooit aan kan tippen.

Van marketing- naar doelgroepspecialisten

We gaan naar een tijd van doelgroepspecialisten die jouw B2B-doelgroep door en door kennen. Dat sluit aan op de beweging van SEO naar AEO: Answer Engine Optimization, het antwoord geven op alle vragen van je doelgroep door helpful content. Door ook AEO te integreren in je SEO-strategie, kun je inspelen op de veranderende zoekgewoonten van gebruikers en de veranderingen binnen zoekmachines. Dit leidt uiteindelijk tot betere zichtbaarheid en hogere betrokkenheid. De verwachting is dat AI-gestuurde zoekmachines en tools zoals ChatGPT daardoor eerder content van jouw website tonen.

Imagoschade

Wat als je als B2B-bedrijf AI inzet voor marketing zonder ondersteuning van specialisten? Zonder een marketingspecialist leidt de inzet van ChatGPT vaak tot een versnipperde, reactieve marketingaanpak die gericht is op korte termijn-doelen in plaats van een langetermijnstrategie. Ook kunnen fouten en inconsistenties in de content onopgemerkt blijven en het feit dat ChatGPT vaak bestaande patronen en templates kopieert, leidt tot generieke, niet-onderscheidende marketingcontent. ChatGPT kan daarnaast natuurlijk niet de menselijke empathie en nuance bieden die van essentieel belang zijn voor het opbouwen van sterke klantrelaties. Zo kan AI dus ook jouw merkimago schaden.

Combineer ChatGPT met senior expertise

AI kan repetitieve taken overnemen, optimaliseren en automatiseren. Toch blijven strategische, creatieve en verbindende taken mensenwerk. B2B-marketingspecialisten blijven waarde toevoegen door strategische inzichten, creatieve concepten, menselijke empathie, maar bijvoorbeeld ook door diepgaande data-analyse, crisisbeheer en kwaliteitscontrole. 

Wat ons betreft is het combineren van de kracht van ChatGPT met de expertise van “de doelgroepspecialist” de meest effectieve manier om een succesvolle en duurzame B2B-marketingstrategie te realiseren. Wij onderzoeken momenteel met welke AI-diensten wij je hierin het beste kunnen ondersteunen en hoe we onze senior specialisten in hernieuwde rollen kunnen zetten.

Wil je verder sparren over de inzet van ChatGPT voor jouw organisatie? Plan dan nu een korte video call in.

August van Wilgenburg

August van Wilgenburg

Behoefte aan ons advies voor jullie online succes?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden en het inplannen van een sessie.

Diensten

Web ontwikkeling

Marketing automation

Online marketing