Dit is waarom jouw salesmedewerkers ook goede inhoud nodig hebben

Een belangrijk deel van elke marketingcampagne is het deel waar de inhoud waar we maanden aan hebben gewerkt, live gaat voor de hele wereld. Of tenminste voor de beoogde doelgroep.

Maar wat gebeurt er als een koper eenmaal is geïnteresseerd? Je salesmedewerkers worden niet van de ene op de andere dag productexperts - ze moeten alle informatie bij de hand hebben wanneer potentiële kopers aankloppen. Daarom moet elke B2B-campagne standaard een vorm van verkoopondersteuning bevatten als aanvulling op alle klantgerichte content.



Verkoopondersteuning heeft alles te maken met je verkoopteam voorzien van de middelen die ze nodig hebben om meer te verkopen. Deze middelen bestaan vaak uit een aantal handvatten die informatie verteerbaar en toegankelijk maken. Ze zijn niet beperkt tot productinformatie, ze kunnen alles omvatten: van buyer personas tot marktuitdagingen. Kortom, het doel van verkoopondersteuning is verkopers alles geven wat ze nodig hebben om de koper te ondersteunen bij hun klantreis.

Handvatten voor verkoopondersteuning zijn waardevolle activa voor B2B-campagnes. Dit zijn enkele redenen:

Creëer een uniforme verkoopaanpak
Verkopers hebben inhoud nodig die alle benodigde details zo aantrekkelijk mogelijk presenteert. Handvatten houden de zaken eenvoudig en zorgen ervoor dat alle teams bij het bespreken van een product verwijzen naar documenten die door het marketingteam zijn gemaakt. Ze houden de communicatie consistent over verschillende kanalen, wat betekent dat kopers in elke fase van het koopproces duidelijke en beknopte berichten tegenkomen.

Verkoop en marketing op elkaar afstemmen

Verkoop en marketing gaan echt hand in hand. Daarom heeft het geen nut om een heel B2B-campagneplan op te stellen zonder aandacht te besteden aan de manier waarop verkopers hun deals sluiten na het creëren van leads. Leads creëren is niet de enige taak van marketing. Zij moeten juist verkopers helpen succesvolle gesprekken te voeren zodra er leads zijn. Het standaard opnemen van handvatten voor verkoopondersteuning in een B2B-campagne leidt vanzelfsprekend tot een betere samenwerking tussen sales en marketing.

Houd het eenvoudig
Het doel van duidelijke handvatten is het giswerk uit je verkoopproces te halen. Jouw verkopers willen met klanten praten, niet stapels productspecificaties doornemen. Ze moeten weten wat het product is, welke problemen het oplost, waarom de koper het nodig heeft en hoe ze erover moeten praten. En (goede) handvatten voorzien hen van al deze informatie.
De verkoopondersteuning die jouw teams nuttig gaan vinden, hangt af van het soort campagne dat je voert. In sommige gevallen voldoet een one-pager. Voor grotere campagnes met wellicht meerdere doelgroepen kun je overwegen om meerdere middelen te maken voor verschillende doeleinden.

Hoe groot of klein je campagne ook is, realiseer je altijd dat een paar geweldige stukken verkoopinhoud het geheel kunnen samenbrengen.

Ben je enthousiast geworden over dit onderwerp en wil je sparren met een account strateeg of heb je andere vragen? Plan dan een meeting in.

August van Wilgenburg

August van Wilgenburg

Benieuwd wat Account Based Marketing voor jouw organisatie kan doen?

Wij denken graag met je mee. Daag ons uit!

Diensten

Web ontwikkeling

Marketing automation

Online marketing