De marketinglijst: Ins & Outs van 2023

Vanuit Amerika liepen de Instagram Stories en Tik Tok feed de afgelopen maanden vol met 'In and Out' lijstjes. Ontstaan uit de inaugurele 'In and Out'-lijst van The Washington Post, zijn deze opiniërende posts een hit geworden onder de gebruikers. Beroemdheden, influencers en ‘gewone’ mensen maken van de gelegenheid gebruik hun mening te geven over van alles, van politieke gebeurtenissen tot popcultuurfenomenen.

Het leek ons leuk deze trend te volgen en een lijst op te stellen van dingen die we graag zien groeien in 2023 en niet bang zijn om achter te laten in 2022.





Licht UIT: Vervelende copywriting – geen inspiratie

Hoewel de meerderheid van de marketeers alle vertrouwen heeft in hun creatieve mensen, geven velen van hen toe dat ze worstelen met het opschalen van hun creatieve aanpak.

IN opkomst:
 AI-ondersteuning

Nieuwe innovaties in AI-tools stellen adverteerders in staat krachtige copywriting en creatieve vaardigheden in een hoger tempo te produceren. AI-schrijftools zoals ChatGPT, Copy.ai en Jasper helpen een handje bij de eerste concepten en brainstorming van landingspagina's, sociale berichten en promoties. Naast teksten experimenteren ontwerpers ook met Automater, Alpaca en Colorminder voor het bewerken van foto's, het genereren van kleurenpaletten en het maken van prototypes.

Licht UIT: 
Ambities voor meer toegankelijkheid

Toegankelijkheid is al jaren onderwerp van gesprek, maar blijft een ‘dat komt nog wel een keer’ initiatief.

IN opkomst: 
Toegankelijkheid, daadwerkelijke actie

In 2023 zullen we een golf zien van toegankelijkheidsacties die eindelijk echt worden geïmplementeerd. Naar verwachting publiceert het Web Accessibility Initiative (WAI) van het World Wide Web Consortium (W3C) begin 2023 eindelijk de officiële Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Hoewel de officiële wettelijke handhaving pas later plaatsvindt, zal deze publicatie voor veel bedrijven reden zijn actie te ondernemen en ADA-naleving op hun websites te implementeren.

Licht UIT: 
Twitter van het spoor

Iedereen kent de dramatische overname van Elon Musk in 2022. Dit jaar blijven gebruikers in onzekerheid over managementpraktijken en technische kwesties. Experts verwachten dat het aantal gebruikers van het platform de komende twee jaar zal dalen, het meest dramatisch op de Amerikaanse markt. De verwachting dat het platform gaat platliggen is er niet, maar de populariteit kan dalen wanneer gebruikers de voorkeur gaan geven aan op video gebaseerde sociale sites.

IN opkomst: Korte video's

De afgelopen jaren is de populariteit van korte video's geëxplodeerd, omdat ze gemakkelijk te consumeren en te delen zijn. Mensen willen steeds vaker hapklare, korte brokken inhoud die ze snel kunnen consumeren in een wereld vol informatie. Dit formaat is niet alleen gemakkelijker voor de kijker, maar vooral voor de maker van de inhoud. Sociale platforms zoals TikTok, Instagram en YouTube stellen merken in staat een breed publiek te bereiken. Ze zijn ontworpen om te concurreren met korte en zoete videoclips. De groeiende populariteit van Instagram Reels en de nieuwe ontwikkelingen bij YouTube Shorts zullen deze trend alleen maar versnellen.

Licht UIT: Modern minimalisme

Jarenlang nam 'less is more' de designtrends over, waarbij merken hun afbeeldingen en logo’s gingen vereenvoudigen.

IN opkomst: Retrofuturisme

Hoewel strakke lijnen en vereenvoudigde stijlen niet voor altijd zullen verdwijnen, gaan we nieuwe designtrends zien die nostalgie mengen met new-age energie. De opkomende stijl 'retro-futurisme' verwijst naar toekomstvoorspellingen afgebeeld in een vroeger tijdperk. Zie het als een zeer nostalgische 'Back to the Future'-esthetiek die gebruik maakt van veel populaire emblemen uit de jaren ‘60, ‘70 en de jaren ‘0. In 2023 zullen veel ontwerpers teruggrijpen naar cyberpunk, Space Age en Jetson-achtige herinneringen en inspiratie putten uit de kleurrijke utopieën vol gelukkige mensen en coole gadgets.

Licht UIT: Stiekeme cookie-inzameling


Data privacy is al jaren een hot topic in de aanloop naar en na het aannemen van GDPR-richtlijnen, maar is nooit volledig afgedwongen.

IN opkomst: Privacy en transparante tracering

Terwijl veel internationale bedrijven de privacy van gegevens en het verzamelen van cookies al hebben ingevoerd zodat ze voldoen aan GDPR-verorderingen, halen sommige bedrijven hun achterstand traag in. Maar vanaf januari 2023 wordt in Amerika de regelgeving per staat gehandhaafd. Of en hoe dit invloed gaat hebben op de handhaving bij bedrijven in Nederland, houden we de komende tijd in de gaten.

Licht UIT: One Size Fits All

Eerdere top-of-the-funnel marketingstrategieën visten in een heel grote vijver met de hoop een paar klanten te vangen. Bedrijven zijn zich gaan realiseren dat verfijning van het publiek en kwaliteit boven kwantiteit van vitaal belang zijn als het om leads gaat.

IN opkomst: Personalisering & geselecteerde inhoud

De algemene marketingmethode waarbij views en clicks voorrang kregen op betrokkenheid en actie, is vervangen door een voorkeur voor personalisering. Naast transparantie in het verzamelen van gegevens, wordt ook steeds bewuster omgegaan met gebruikersgegevens. Wie meer bewust de vraag stelt welke gegevens verzameld en geanalyseerd moeten worden, stelt marketeers beter in staat eerdere acties en communicatie van marketing- en verkoopteams te beoordelen. Zo kunnen ze beter nagaan welke content een lead onder ogen heeft gehad. Gebruikersgegevens helpen marketeers weldoordachte beslissingen te nemen over nieuwe content die het meest waardevol is voor de lead in zijn individuele fase van de funnel. Personalisering, of het aanbieden van samengestelde content, gaat een populairdere leadgeneratietactiek worden om gekwalificeerde leads aan te trekken en te voeden.

We hopen je zo helemaal te hebben bijgepraat rondom ontwikkelingen die we steeds minder zullen zien en ontwikkelingen die we juist vaker gaan tegenkomen. De laatste trends op de voet volgen en telkens bijgepraat worden? Blijf ons dan volgen. Wil je sparren met een account strateeg of heb je andere vragen? Plan een meeting in. We kijken uit naar je berichtje.

August van Wilgenburg

August van Wilgenburg

Benieuwd wat Account Based Marketing voor jouw organisatie kan doen?

Wij denken graag met je mee. Daag ons uit!

Diensten

Web ontwikkeling

Marketing automation

Online marketing